Gázveszély mindig is létezett, mióta az ősember tüzet gyújtott a barlangjában. Azonban a gázérzékelés csak néhány évszázada került a figyelem középpontjába a bányászati tevékenység teljes körű iparosításának idején.
Mérgező gázok - egy növekvő probléma
A közvélemény, a hétköznapok embere csak akkor ismerkedett meg először igazán a mérgező gázok veszélyeivel, amikor azok kezdtek komoly problémává válni a szénbányákban dolgozók számára.
A bányákban dolgozóknak gyakran kellett megküzdeniük a robbanásveszélyes gázok kockázatával, valamint a természetben előforduló mérgező gázok, például a metán finomabb, de ugyanolyan pusztító veszélyeivel. Történelmileg ezeket a természetesen előforduló szénhidrogéngázokat firedampnak nevezték, ami a német dampf (gőz) szóból származik.
A metán nyilvánvalóan a legjelentősebb volt ezek közül, mivel gyakran a szénképződés során keletkezett, és a bányászat során szabadult fel. Európa széniparának bővülésével és az újabb, mélyebb bányák építésével a 17. század második felében a bányászoknak minden korábbinál többször kellett megküzdeniük a gázveszéllyel.
Korai gázérzékelés - nyílt lángok és Davy-lámpák
A veszélyt nem igazán csökkentette, hogy a munkások gyakran gyertyákkal világították meg a környezetüket. Idővel (és nagyon sok robbanással, emberélettel később) a bányászok megtanulták, hogyan ismerjék fel a veszélyes gázok jelenlétét azáltal, hogy a lángok alakjának vagy színének bármilyen változását figyelték. Ha például a láng csúcsa sárgáról zöldeskékre változott, az biztos jele volt annak, hogy a terület veszélyessé vált.
Ennek a módszernek azonban nyilvánvaló korlátai vannak és ezen korlátok felismerése vezette Sir Humphry Daviest arra, hogy 1815-ben megalkossa a Davy biztonsági lámpát. Lényegében ez egy olajlámpa volt, amelyet úgy terveztek, hogy metánban gazdag környezetben is biztonságosan használható legyen. A láng zárt térben égett, megakadályozva, hogy a metán elég nagy mennyiségben jusson el hozzá ahhoz, hogy meggyulladjon. Az emberekhez hasonlóan a tűznek is szüksége van a túléléshez megfelelő mennyiségű oxigénre, ezért a bányászok egy biztonságos területen meggyújtották, és ha a láng a föld alatt tovább haladva pislákolni vagy kialudni kezdett, akkor képesek voltak az oxigénszintet elfogadható pontossággal megítélni. És bár a korai Davy-lámpáknak bizonyára voltak hibái, az alapötlet jó volt. Olyannyira, hogy a világ egyes területein még ma is használják a változatait.
Az ipari forradalom és a fogságban tartott kanárik
A metán mellett a szén-monoxid is ismert gáz volt, amely halálos veszélyt jelentett a bányászok számára - és ahogy a világ egyre jobban belelendült az ipari forradalomba, a veszélyek csak fokozódtak. 1896-ban robbanás történt a walesi Tylorstown Collieryben. A nyomozók egy John Haldane nevű tudóst, fiziológust, aki a gázok szakértője is volt, hívtak be, hogy segítsen meghatározni a baleset okát. Megállapította, hogy a robbanást a szén-monoxid felhalmozódása okozta, és ez a következtetés katalizátorként szolgált arra irányuló erőfeszítéseihez, hogy kidolgozza a szagtalan gáz kimutatásának módját.
Megoldása végül a gázérzékelés egyik legelterjedtebb (és vitathatatlanul egyik leghíresebb) formájává vált - a kanári a szénbányában.
A gyakorlat nem volt állatbarát megoldás, de objektív szemszögből nézve a madarak hasznosságát nem lehetett tagadni. Sokkal gyorsabb anyagcseréjük azt jelentette, hogy nyilvánvalóan beteggé és szorongóvá váltak, mielőtt a környéken tartózkodó embereknél látható tünetek jelentkeztek volna. Ha egy madár hangosan csiripelni kezdett vagy zörgött a kalitkája rácsaival, a bányászok tudták, hogy valami nincs rendben. Ha pedig a kanári elpusztult az gyakorlatilag az azonnali evakuálás jele volt.
Végül néhány bányász meglehetősen átgondoltan oxigénpalackokat helyezett a kalitkákba, így a madárnak nem kellett feltétlenül elpusztulnia ahhoz, hogy a figyelmeztetést átadja. Bár a teljes képhez hozzá tartozik, hogy ezt nem tiszta önzetlenségből tették - ha a madár visszanyeri eszméletét, nem kellene leállítaniuk a munkát, hogy új kanáriért menjenek. Sokan ezt a gyakorlatot a viktoriánus korszakhoz vagy korábbihoz kötik, de az Egyesült Királyságban még egészen 1986-ig alkalmazták ezt a módszert.
Az 1920-as évek - katalitikus érzékelők és digitális detektorok
Bár a kanári kétségtelenül hasznos volt a bányászok és a hasonló veszélyes területeken dolgozók számára, még mindig sokan voltak, akiknek kissé kellemetlen volt a használatuk gondolata, ezért folyamatosan új megoldásokat fejlesztettek ki. Ezek közül a legjelentősebb 1926-ban történt, amikor egy Oliver Johnson nevű tudós megalkotta a katalitikus érzékelőt.
Ez lényegében úgy működik, hogy a benne lévő gázt elégeti, és így megbízhatóan leolvassa a légkörben lévő gázokat. Zseniális megoldás volt egy évszázados problémára, egyetlen apró hátránya volt csupán: a leolvasáshoz folyamatos kézi működtetésre volt szükség (ami másképpen azt jelenti, hogy a felhasználóknak mindig folyamatosan le kellett nyomniuk egy gombot, ha tudni akarták, fenn áll e a gázveszély vagy sem).
1986-ban újabb jelentős továbbfejlesztése történt ennek a találmánynak, amikor a megjelentek a félvezetős érzékelők és a digitális megoldások. Ezek az érzékelők félvezető anyagokból készültek, és nagyjából hasonlóan működtek, mint a katalitikus érzékelők. A fő különbség az volt, hogy a fejlettebb változatok akkumulátorral működtek, így hosszabb ideig üzemeltek, és senkinek sem kellett gombot nyomogatnia.
Ezekből az eszközökből alakultak ki végül a modern hordozható gázérzékelő készülékek, melyeket a Szenzortechnika Kft is forgalmaz. A hordozható eszközök tökéletesek ismeretlen vagy változó gázintenzitású területeken dolgozó személyzet számára zárt környezetben, például csatornákban, nyílt ipari területeken. Fix gázérzékelő rendszereinket olyan területeken történő telepítésre terveztük, ahol a mérgező gázok állandó veszélyt jelent.
Nem tudja, Önnek melyik megoldásra van szüksége? Kérdezze munkatársainkat!